Friday, January 20, 2012

Un nuevo artículo, "¿El fin de la Informalidad en México? Reforma Fiscal para el Seguro Social Universal”, escrito por Arturo Antón y Fausto Hernández, del Centro De Investigación Y Docencia Económicas (CIDE) en México, y Santiago Levy, del Banco Interamericano de Desarrollo. Los autores plantean que el sistema de seguridad social en México, constituido por programas paralelos basados en contribuciones y sin contribuciones, no cubre a muchos trabajadores, promueve la evasión, daña la sostenibilidad fiscal, y reduce ingresos reales y la productividad. Ellos proponen un sistema universal financiado por medio de impuestos marcados al consumo promovería la cobertura universal, haría el financiamiento fiscalmente sostenible, y reduciría la evasión de impuestos y la informalidad.

Se encuentra disponible en la página web del Programa de Política Social del Diálogo.

Todas las citas textuales del documento fueron traducidas por el Diálogo Inter-Americano.

A new paper, "The End of Informality in Mexico? Fiscal Reform for Universal Social Insurance”, by Arturo Antón and Fausto Hernández, both from the Mexico’s Centro De Investigación Y Docencia Económicas (CIDE), and Santiago Levy, of the Inter-American Development Bank. The authors argue that Mexico’s current social insurance system, composed of parallel contributory and non-contributory programs, fails to cover many workers, promotes evasion, undermines fiscal sustainability and lowers real wages and productivity. They propose that a universal social insurance system financed through earmarked consumption taxes will promote universal coverage, make financing fiscally sustainable, and reduce tax evasion and informality.

It is featured on the Dialogue’s Social Policy Program webpage.
English Version

La reducción en la pobreza en ALC/Poverty Reduction in LAC

El reporte del Banco Mundial, "On the Edge of Uncertainty: Poverty Reduction in Latin America and the Caribbean During the Great Recession and Beyond", trae consigo buenas noticias: La mayor parte de América Latina logró reducir los niveles de pobreza a pesar de la recesión de 2008-2009; y la pobreza disminuyó sustancialmente en 2010 y 2011. El Banco Mundial atribuye estas mejoras al constante aumento de los ingresos laborales, generados por el continuo crecimiento económico; además de la presencia de otros ingresos como las transferencias monetarias gubernamentales y las remesas. En materia de reducción de la pobreza, México y Centroamérica fueron los menos exitosos. Sin embargo, a lo largo de la región las mejoras en cuanto a la pobreza rural fueron mayores que en la pobreza urbana; lo que sugiere que los mercados de trabajo rurales pueden ser más dinámicos que aquellos de las áreas urbanas.

Favor de ingresar aquí para el artículo (en inglés). Se encuentra disponible en la página web del Programa de Política Social del Diálogo.

También, puede ingresar aquí para el artículo de opinión de Jeffrey Puryear en el Latin American Advisor sobre el reporte del Banco Mundial.

Todas las citas textuales del documento fueron traducidas por el Diálogo Inter-Americano.

A new World Bank brief "On the Edge of Uncertainty: Poverty Reduction in Latin America and the Caribbean During the Great Recession and Beyond" brings good news: much of Latin America managed to reduce poverty levels despite the 2008-2009 recession, and poverty dropped substantially in 2010 and 2011. The Bank ascribes these steady improvements to rising labor incomes generated by continued economic growth plus the presence of non-labor income in the form of government transfer programs (e.g. conditional cash transfers) and remittances. Mexico and Central America were less successful than the rest of the region in keeping poverty reduction on track. However, throughout the region the rural poor did better than the urban poor, suggesting that rural labor markets may be more dynamic than those in urban areas.

A copy can be found by clicking here. It is also featured on the Dialogue’s Social Policy Program webpage.

Jeffrey Puryear’s article on the World Bank report written for the Latin American Advisor can be found by clicking here.
English Version

Tuesday, January 3, 2012

The Global Economic Crisis: Impact on Poverty in Latin America



















On December 19, the Inter-American Dialogue hosted a discussion with World Bank Poverty and Gender Sector Manager, Louise Cord, on the impact of the global crisis on poverty and inequality in Latin America. The discussion addressed the World Bank's new report,"On the Edge of Uncertainty: Poverty Reduction in Latin America and the Caribbean during the Great Recession and Beyond." For more information click here. English Version

Política fiscal y los pobres – 2 artículos por Vito Tanzi/Fiscal Policy and the Poor – 2 Papers by Vito Tanzi

Dos artículos sobre el papel de la política fiscal en la promoción de la equidad, escritos con tres décadas de diferencia, por Vito Tanzi, ex director del Departamento de Finanzas Públicas del FMI, y ex subsecretario italiano de Economía y Hacienda, son relevantes para el debate contemporáneo sobre la política social en América Latina.

El primero, escrito en 1974, concluyó que el gasto social en América Latina no fue eficaz en mejorar la distribución del ingreso de la región. Los problemas eran la focalización y la calidad de los servicios. Tanzi escribe: "Si en lugar de asignar costos [de los servicios sociales] se asignaran beneficios, a los pobres les iría mucho peor y a la clase media urbana mucho mejor." Continúa diciendo, "Esta conclusión implica que la promoción de políticas que incrementan el gasto público sin aumentar su selectividad mantendrá o incluso agravará el proceso redistributivo presente".

El segundo artículo de Tanzi "Equidad, transparencia, cooperación y la tributación de los individuos de alto poder adquisitivo" va más allá de América Latina y sostiene que la creciente desigualdad y la baja movilidad social debilita el argumento en contra del aumento de los impuestos a individuos de alto poder adquisitivo. Tanzi describe tres formas en que los gobiernos pueden mejorar la equidad:
(a) "mediante la mejora del funcionamiento del mercado, ya que es menos probable que una economía de mercado que funciona bien genere una distribución del ingreso excesivamente desigual. Por lo tanto, el gobierno debe ir vigorosamente tras todos los monopolios, tras todas las rentas de determinadas categorías de ciudadanos y actos de corrupción, y tras otras fallas o abusos del mercado... En tal país no debe haber ningún papel... para los grupos de presión políticamente poderosos, ni para las prácticas corruptas que permiten a algunas personas enriquecerse a costa de los demás ";
(b) "mediante la mejora de la capacidad productiva de los grupos ciudadanos más pobres, con buena educación básica y capacitación, con la infraestructura necesaria, con asistencia médica básica esencial, y, cuando sea posible y necesario, incluso con una cierta distribución de los activos."
(c) mediante el establecimiento de sistemas tributarios que "(i) provean un nivel adecuado de ingresos para permitir a los gobiernos cumplir con sus funciones esenciales en un nivel adecuado y eficaz, (ii) ... hacerlo con impuestos que respeten tanto la "equidad horizontal" y "equidad vertical". ... "(iii) prestar "atención especial a las personas con alto nivel adquisitivo, para asegurarse de que estos individuos, quienes tienen una mayor capacidad imponible, contribuyan con su cuota justa de ingresos tributarios, sin ser sobrecargados con tasas de impuestos punitivos o costos excesivos de cumplimiento. "


Se pueden encontrar en la página web del programa de política social del Diálogo.

Todas las citas textuales del documento fueron traducidas por el Diálogo Inter-Americano.


Two papers on the role of fiscal policy in promoting equity, written three decades apart, by Vito Tanzi, former director of the IMF Fiscal Affairs Department, and former Italian Undersecretary for Economy and Finance, are relevant to the contemporary debate on social policy in Latin America.

The first, written in 1974, concluded that social expenditures in Latin America were not effectively improving the region’s income distribution. The problems were the targeting and the quality of services, Tanzi writes: “If instead of allocating costs [of social services] one truly allocated benefits, the poor would fare much less well and the urban middle class much better.” He goes on to say, “This conclusion implies that advocating policies that increase public expenditure without increasing its selectivity may only continue or even aggravate the present redistributive process.”

Tanzi’s second paper "Equity, Transparency, Cooperation and the Taxation of High Net Worth Individuals" goes well beyond Latin America and argues that rising high inequality and low social mobiilty weakens the argument against raising taxes on high net worth individuals. He outlines three ways that governments can improve equity:
(a) “by improving the working of the market, because a well–working, market economy is less likely to produce excessively uneven income distributions. Therefore, the government should go forcefully after all monopolies, after all rents of particular categories of citizens and acts of corruption, and after other market failures, or abuses. … In such a country there must be no role …for politically powerful lobbies, and for corrupt practices that allow some individuals to become rich at the expense of others;”
(b) “by enhancing the productive capacity of poorer groups of citizens, with good, basic education and training, with needed infrastructures, with essential, basic medical assistance, and, when possible and necessary, even with some distribution of assets.”
(c) by establishing tax systems that “(i) provide adequate levels of revenue to allow governments to perform their essential roles at an adequate and efficient level; (ii) …do so with taxes that respect both “horizontal equity” and “vertical equity”. … “ (iii) pay “special attention to individuals with high net worth, to make sure that these individuals, who have more taxable capacity, contribute their fair share of tax revenue, without being overburdened with punitive tax rates or excessive compliance costs."

The papers are featured on the Dialogue’s Social Policy Program webpage
English Version